Jedním z nejdůležitějších kroků v rámci SEO je optimalizace obrázků. Obrázky jsou jedním ze způsobů, jak na váš web přivést další relevantní přirozenou návštěvnost. Google totiž sám klade důraz na jejich správnou optimalizaci, a proto vytvořil doporučené postupy pro Google Obrázky.
Chcete-li pomoci se základní optimalizací vašich obrázků, zde je 6 tipů, které vám s tím pořádně píchnou.
1. Používejte jedinečné obrázky, které jsou relevantní pro vaši stránku
Uživatelé jako první reagují na obrázky a až teprve poté začnou číst váš příspěvek. Je to lidská přirozenost, zaměřit se prvně na vizuální objekt. Tématický obrázek s vaším textem může lidi inspirovat ke sdílení a nebo minimálně k tomu, aby se k příspěvku vůbec dostali. Ovšem, to můžete i sami vidět, například na příbězích sociálních sítí Instagram a Pinterest.
Dejte si tu práci a vkládejte na web unikátní obrázky, které vystihují nějaké emoce, jako jsou např. humor, drama nebo romantiku. Vynechejte bezplatné obrázky, které už všichni viděli na různých webech tisíckrát. Právě originální obrázek vás odliší od ostatních ve vyhledávání.
Pokud podnikáte a prodáváte službu nebo produkt, o to důležitější je mít co nejlepší obrázky. Tématické obrázky vám mohou pomoci i při budování jména vaší značky.
2. Používejte formát nejvyšší kvality
Vyhledávače preferují obrázky ve vysokém rozlišení a vysoce kvalitní obsah.
Webové stránky s obrázky, které mají špatné rozlišení nebo jsou nesprávně formátované, se mohou na tabletu nebo na mobilním displeji zobrazit zkresleně. Neprodávejte svůj nekvalitní obsah s použitím obrázků nízké kvality (nebude to přínos pro vás ani vaše uživatele).
Zde je několik tipů, které si musíte při výběru formátů souborů pamatovat:
- Ve většině situacích bude nejlepší sáhnout po formátu JPEG. Poskytuje nejvyšší kvalitu a nejmenší velikost souboru.
- Nikdy nepoužívejte GIF pro velké obrázky výrobků. Velikost souboru bude obří a neexistuje vhodný způsob, jak ho snížit. Použijte GIFy pro miniatury a dekorativní obrázky.
- PNG mohou být dobrou alternativou jak pro JPEG, tak pro GIFy. Pokud jste schopni získat fotografie produktu ve formátu PNG, zkuste použít PNG-8 spíše než PNG-24. PNG excelují u jednoduchých dekorativních obrázků kvůli jejich extrémně malé velikosti souborů.
3. Zmenšete velikost obrázku
Google bere vyhledávání na mobilu vážně a proto vytvořil mobile-first index. Znamená to, že je nutné všechen obsah na webu přizpůsobovat mobilním zařízení.
Stránky, které se načítají dlouho dobu, často trpí vysokou mírou odchodů, protože dychtivý návštěvníci prostě neradi čekají, než se jim web načte. Dnes všichni hledají na webu okamžité řešení. Co můžete udělat? Použijte menší obrázek s vysokým rozlišením svého produktu a nabídněte návštěvníkům možnost prohlížení zvětšeného obrázku.
Pozor. Obrázky, které mají velkou velikost zpomalují načítání vaši webové stránky.
Existuje mnoho skvělých nástrojů pro optimalizaci obrázků, včetně:
Bez ohledu na to, jaký nástroj používáte, je důležité optimalizovat obrázky, protože to bude prospěšné pro uživatele i technickou část SEO vašeho webu.
4. Při vkládání více obrázků používejte optimální řazení
Uspořádání snímků je stejně důležité jako obrázky, které si vyberete. Uspořádejte své snímky způsobem, který má smysl v kontextu cesty uživatele.
Například: pokud prodáváte byt a chcete jej lidem přiblížit s použitím vícero obrázků, zobrazte je v logickém pořadí. Začněte fotkou vchodových dveří a následně pokračujte až ke konkrétním pokojům z různých úhlů (tak, jako by tou cestou z fotek šel přímo potencionální majitel bytu). Tímto způsobem si člověk může výborně vizualizovat to, jak doopravdy bytem prochází a jaké má z toho emoce.
Musíte si i určit správný počet obrázků. I když obrázky mohou komunikovat jiným způsobem, než kterým to neumí text, musíte si dát pozor, aby těch obrázků nebylo zbytečně moc. Člověka podobné vypadající obrázky mohou nudit a na základě toho může odejít. Dále hrozí, že bude trvat moc dlouho, než se mu na webu všechny obrázky načtou.
Otestujte si správné množství obrázků na váš web a to nejlépe tím způsobem, že se zeptáte na názor někoho nezaujatého.
5. Obrázky správně nazvěte a popište
Název obrázku a jeho url budou procházet vyhledávače. Každý, kdo napíše klíčové slovo ve spojení s vaším názvem, může ve vyhledávání na obrázek narazit. Proto dbejte na správný popis a pojmenování obrázku, a to vzhledem k obsahu, který máte na stránce.
Obrázky se zavádějícími nadpisy a popisky budou rychleji zvyšovat míru okamžitého opuštění, čímž do vyhledávače Google vysíláte špatné signály, že váš obsah nemusí být pro uživatele vhodný. V žádném případě nenechávejte titulky obrázků a popisky prázdné. Vyplněním pomůžete čtenáři i SEO.
Vhodným způsobem, jak říct Googlu co se na obrázku nachází, může být i krátký text, který obrázek popisuje a zobrazuje na stránce přímo pod ním.
6. Využijte „Alt Tag“ pro maximální přístupnost
Toto je často ignorováno, avšak pole alternativního textu ukazuje uživatelům, kteří obrázek nedokážou zobrazit, alespoň popis obsahu obrázku. Přesné vyplnění alt textu proto poskytuje další způsob, jak pomoci uživatelům zpracovávat a porozumět vašemu obsahu. Zároveň tyto popisy slouží k obohacení relevantnosti vašeho obsahu a webovým vyhledávačům pomáhá vaše obrázky lépe pochopit. Podobně jako popisky poskytuje alternativní text příležitost posílit váš obsah.
Závěr
Toto nejsou všechny tipy, na které je dobré se zaměřit, ale jen základní část. Dále můžete třeba vytvořit sitemapu s obrázky nebo nastavit responzivitu obrázků – obrázek se bude přizpůsobovat velikosti zobrazovaného zařízení atd.
Když se budete držet minimálně těchto základních 6 bodů, tak váš web a jeho obsah posunete na úplně novou úroveň a máte velkou šanci uspět jak u svých uživatelů, tak i u vyhledávačů.